Friday 29 September 2017

WHO ARE WE TO JUDGE ?

Assalammualaikum ...


Mell nak tanya la sikit kan ? Kita yang menghukum ni pernah tak muhasabah diri kita terlebih dahulu ? Pernah tak kita tengok kesalahan orang lain dan reflect diri kita dulu ??


From my point of view people nowaday semua macam mepertaruhkan agama memasing , menghukum , bashing here there dengan mepertaruhkan agama . Yes sometime terang-terang kita nampak benda tu memang salah . Mell tak cuba untuk menegakkan benang yang basah . But agama islam tak mengajar kita menegur or mengubah seseorang dengan cara yang kasar.

Meh apa kata kita cermin diri kita yang kita rasa "PERFECT" sangat ni kalau tetibe orang datang menegur kita dengan cara yang kasar mesti kita akan melenting kan ? Bukan kata salah awak nak mepertahankan hak awak but even kita yang buat benda yag betul pun boleh melenting apatah lagi orang yang terang-terang bersalah yang merasakan diri dorang tu betul.

Dunia teknologi sekarang yang dikelilingi dengan socmed semuanya macam keyboard warrior .. Tak kisahla yang bertudung or not especially girl .. Yang membezakan mereka is seorang menutup aurat dan seorang lagi tak tutup aurat but the similarity both girls , both tak ada adab yang bertudung or free hair .

Cara berpakaian , lifestyle dan luaran seseorang tu boleh berubah from time to time . Tapi kalau perangai tu memang susah nak ubah .. Sebelum kita mengubah luaran kita ubah dulu hati , attitude and behaviour kita biarla kena dengan imej kita .

Sorry to say memang Mell bertudung tapi dari my point of view perempuan bertudung ni dari cara percakapan , cara pemakaian , adab , attitude mengalahkan perempuan yang free hair .

"Biar orang buat kita , Jangan kita buat orang." 

No comments:

Post a Comment